Zaterdag 7 oktober 2017 – Kulturhus – Aanvang 20.00 uur
Voorverkoop € 17,50 – kassa € 20
met Afrikaanse muziek zoals muziek uit Mozambique
Lies hierondere de recensie en zie het fotoalbum én de video van het optreden

(foto Louis Swart)

Recensie: Première van Neco Novellas trio in het Kulturhus op 07-10-18

Ruurlo heeft op een warme en gezellige manier kunnen kennismaken met de geweldige musici Neco Novellas, singer/songwriter, gitaar, Felix Hildenbrand, basgitaar en Bart Fermie, percussie. Na een jaar van repeteren trad het trio voor het eerst voor publiek op. Een première die naar meer concerten van hen doet uitkijken.
Neco vertelde hoe hij een opleiding voor klassiek zanger aan het conservatorium in Rotterdam had gevolgd. Een heel andere stijl van zingen dan hij in Ruurlo liet horen. Hij zuigt als een spons muziek op uit alle windstreken en van alle tijden. In combinatie met warme Afrikaanse harmonieën en zijn bariton, maakt hij zijn eigen muziek waar je wel van moet houden! Grappige geluiden (het kostte hem twaalf jaar om het geluid van een kip te kunnen imiteren), zijn intuïtieve manier van spelen en het combineren van reggae en chopi muziek met bv. jazz en rock, zorgden ervoor dat je niet stil kon blijven zitten.

(foto Louis Swart)

Neco werd fantastisch aangevuld door Bart Fermie, niet alleen een fabelachtige percussionist, maar ook iemand met een ongelooflijke kennis, ideeën en richtingen. Alle instrumenten die hij zelf heeft vervaardigd zijn uniek en tonen hem als een goede innovator en geweldige muzikant.
Het warme gitaarspel van Felix Hildenbrand maakte het geheel compleet. Felix zegt: “Als ik geen musicus was, was ik zeker danser geworden”. Salsa, samba, tango en funk is voor hem een lichamelijke ervaring en op deze manier behandelt hij ook zijn gitaar. Een solo stukje van Felix toonde duidelijk de liefdesverhouding met zijn instrument…, een twee-eenheid.
Het plezier in het spel van het trio spatte ervan af. Zichtbaar spraken zij met elkaar via hun instrumenten. Het straalde af op het publiek dat volop genoot van de bijzondere muziek.
Op verzoek gaf Neco nog een demonstratie van klassieke zang. Uit zijn hoofd zong hij enkele stukken uit bekende werken; waarmee hij op een andere manier liet horen hoe mooi zijn stem is. Hypnotiserend, rustgevend, verrassend en vrolijk. Alles kun je bij hem en zijn begeleiders verwachten.
Bij de lange toegift stonden vrijwel alle aanwezigen op en dansten tot het nummer afgelopen was.

Trio Neco Novellas op 7 oktober in het Kulturhus

(foto Louis Swart)

Neco Novellas is een fenomenale musicus. Met Bart Fermie, drummer en percussionist en Felix Hildenbrand, gespecialiseerd in Jazz en Braziliaanse muziek, maakt hij dit concert tot een unieke ervaring. De drie heren communiceren met hun instrumenten op het scherpst van de snede. Neco Novellas’ omvangrijke ‘muzikale bagage’ uit Mozambique, Zimbabwe en Zuid-Afrika heeft hij in Europa verder aangevuld met een studie klassieke zang in Lissabon, Jazz en Braziliaanse muziek in Rotterdam. Hij presenteert zijn muziek met onweerstaanbare charme en speels plezier. Voortdurend blijft hij zich zelf uitdagen, vandaar dit verrassende nieuwe trio.

Neco Novellas – zang en gitaar
Felix Hildenbrand – basgitaar
Bart Fermie – drums/ percussie

Kijken en luisteren op Youtube

Lees verder…

(foto Guy Offerman)

Felix Hildenbrand, afkomstig uit Freiburg/ Breisgau, kwam in 2000 naar Nederland om de bachelor studie ‘lichte muziek’ (Conservatorium van Amsterdam) te volgen. Sindsdien blijft hij de uitdaging zoeken om zich steeds nieuwe muziekstijlen en instrumenten (basgitaar, contrabas, cello, percussie) eigen te maken: met Fado diva Maria de Fátima staat hij in de Nederlandse en Belgische theaters. Met het Braziliaanse kwartet Gosto Delicado bespeelt hij festivals in Duitsland, Nederland en Frankrijk. In zijn experimentele jazzformatie earswideopen werkt hij samen met topmusici als Yuri Honing, Eric Vloeimans, Anton Goudsmit…
Verder begeleidt hij uiteenlopende artiesten in de genres kleinkunst, chanson, singer-songwriter. Naast uitvoerend musicus is Felix actief als programmeur (On the Roof), heeft een eigen label (EBF Productions) en was in 2010 één van de pioniers van De Muziekstraat in Amsterdam-Noord.

Bart Fermie begon zijn veelzijdige muzikale carrière in Small Talk, een Nederlandse latin jazz band. Hij studeerde Cubaanse en Braziliaanse percussie in New York, Havana en Amsterdam. Met nationale en internationale artiesten, zoals Randy Crawford, Toots Thielemans, Trijntje Oosterhuis en Cor Bakker, werkte hij samen. Hij heeft percussie-instrumenten verbeterd en gecreëerd. Als gastdocent is hij verbonden aan verschillende conservatoria en hij gaf slagwerkworkshops in o.m. Duitsland en Groot-Brittannië.