Trio Cordevento

Trio Cordevento

Zondag 13 oktober 2019 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
Trio Cordevento speelt muziek uit Rembrandts tijd
Voorverkoop € 17,50 – Kassa € 20 (geen pin)

Klik op logo voor
‘Rembrandt in Ruurlo’


Trio Cordevento
Foto Marco Borggreve

Hield Rembrandt wel van muziek?

Parallel aan het leven en werk van Rembrandt loopt de muziek uit de 17e eeuw, de periode van de Italiaanse en Noord-Europese Barok. Zoals altijd beïnvloeden verschillende kunstuitingen elkaar in elke periode. Dat was niet anders in de tijd van Rembrandt. Juist toen had de schilderkunst veel gemeen met de composities van Barokcomponisten. Zoals de dirigent Leopold Stokowski eens zei: ‘Een kunstenaar schildert zijn beelden op doek. Musici schilderen hun beelden op de stilte.’ Beide leven bij de gratie van kleuren en contrasten, de kunst waarin Rembrandt zo’n grootmeester was. Hij temperde te harde kleuren door ze te mengen tot verschillende tinten, waardoor ruimte ontstaat. De componist doet iets vergelijkbaars door kernnoten te omringen met lichte en donkere varianten, waardoor diepte hoorbaar wordt.
Toch speelt in Rembrandts werk muziek geen wezenlijke rol. Hij schildert wel stukken waarin muziek centraal staat, zoals het Musicerend Gezelschap en David speelt harp voor Saul als de helende en troostende kracht van muziek. Maar, hield Rembrandt van muziek? Het is uit zijn kunst niet op te maken. Van belang is vooral in hoeverre beide elkaar hebben beïnvloed. Als het gaat om het diep menselijke, dat Rembrandts werk zo kenmerkt, kan onder zijn muzikale tijdgenoten maar één man gelden als zijn gelijke: de Italiaan Claudio Monteverdi.

Wat het Trio Cordevento kenmerkt en waarin ze daarom overeenstemmen met Rembrandt is hun gedrevenheid tot vernieuwing, hun passie om de muziek van de 17e eeuw te hernieuwen, te verfrissen en te musiceren op instrumenten uit die tijd. Dat heeft hen, sinds hun oprichting in 2007 als barokensemble, al veel faam gebracht met optredens in de meest vermaarde Europese concertzalen.

 

Het trio wordt gevormd door:
Erik Bosgraaf, blokfluit
Izhar Elias, barokgitaar
Alessandro Pianu, klavecimbel

Tijdens het concert worden op een groot scherm achter de musici foto’s vertoond van de kunstwerken die speciaal gemaakt zijn voor de expositie. Deze expositie wordt om 13.30 uur geopend.

Zie het Programma en lees meer…

v.l.n.r. Izhar Elias, Allessandro Pianu en Erik Bosgraaf
Foto Marco Borggreve

 

Foto Marco Borggreve

 

 

Programma

 
C.T. Padbrué (1641)
Synphonia in Nuptias  – Joannis Everswyn et Luciae Buys (trio) 
 
Pieter van der Phaliezen (ca.1510-1573)
Diverse dansen voor gitaar (gitaar solo)
 
P. de Vois (17e eeuw)
Fantasia (blokfluit, klavecimbel)
   
F. Corbetta (1616-1681)
Chaconne in C
  
J. van Eyck (1590-1657)
Lanterlu (blokfluit, gitaar)
 
J.P. Sweelinck (1562 – 1621)
Fantasia Chromatica (klavecimbel solo)
 
Johan Schop (1590-1667)
Uit ‘’t Uitnement Kabinet’: Courant, Ballet (trio)
 
N. à Kempis (ca.1600 – 1676)
Symphonia (trio)

pauze

P. de Vois (17e eeuw)
Brande Yrlant (trio)
 
J. Schop
Pavaen Lachrimae (blokfluit, gitaar)
 
Anoniem (De Nederlanden, ca. 1650) en F. Corbetta
Twee versies van ‘Aerdigh Martyntje’ (blokfluit, gitaar)

P. van Wichel (17e eeuw)
Sonata Quarta (blokfluit, klavecimbel)
  
Van Eyck en Frescobaldi (1583-1643)
Twee versies van ‘Courante Mars’ (blokfluit, klavecimbel)
 
J. van Eyck (1590-1657)
uit ‘Der Fluyten Lusthof’: Repicavan, Bocxvoetje, Boffons (trio)

 
 
Meer informatie

 

Erik Bosgraaf (1980) wordt algemeen beschouwd als één van ’s werelds meest virtuoze blokfluitspelers. Hij is zeker de meest avontuurlijke. Voor Erik is de blokfluit een onuitputtelijke bron van inspiratie en mogelijkheden. Hij improviseert, speelt jazz, maakt gebruik van elektronica en werkt graag met mensen in andere artistieke richtingen, zoals cinematografen. Zijn repertoire strekt zich uit van middeleeuwse muziek tot Vivaldi’s Four Seasons tot de muziek van morgen. Voor Erik is er geen fundamenteel verschil tussen vroege en hedendaagse muziek. Hij is van mening dat ‘oude muziek altijd nieuw is’. Erik won de Nederlandse Muziekprijs in 2010 en in 2009 de Grachtenfestivalprijs samen met Izhar Elias. Hij geeft masterclasses over de hele wereld en is als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en de Academy of Music in Kraków.
 
Izhar Elias (1977) is een van de meest gevraagde specialisten in oude muziek, kamermuziek en nieuwe muziek voor gitaar. Hij geeft concerten, lezingen en masterclasses en is solist in concerto’s met gerenommeerde orkesten in Europa, Rusland, Zuidoost-Azië, Australië en de VS. Hij won de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs in 2010, de hoogste muzikale onderscheiding van de Nederlandse overheid. Door uitgebreid onderzoek is hij in staat geweest om een muzikale taal van de barok, klassiek en romantische tijden na te bootsen met behulp van originele instrumenten en historische methoden. Bij de KunstKring Ruurlo is Izhar al jaren een graag geziene gast. Hij wordt zeer gewaardeerd om zijn muzikaliteit en professionaliteit en zijn hartelijke persoonlijkheid.
  
Alessandro Pianu (1972) begon zijn muzikale studies aan het Conservatorium van Sassari, waar hij in 1992 met onderscheiding afstudeerde als pianist. Hij studeerde klavecimbel aan het Conservatorium van Venetië, waar hij in 1998 cum laude afstudeerde en daarna aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2003 zijn masterdiploma behaalde. Hij was prijswinnaar op de Internationale Klavecimbelcompetitie in Boedapest in 2000 en kreeg de eerste prijs op de Negende editie van het Klavecimbelconcours van Bologna. Alessandro Pianu speelde in grote zalen, festivals en operahuizen, zoals in de Opéra National de Paris, het Festspielhaus Baden-Baden, en de Nederlandse Nationale Opera in Amsterdam. Sinds 2006 is Alessandro Pianu de repetitor bij de afdeling Oude Muziek van het Conservatorium van Amsterdam.