Tango Por Tres

Zaterdag 29 september 2018 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 20.30 uur
met eigen arrangementen van oude en hedendaagse tangomuziek
Voorverkoop € 17,50 – Kassa € 20 (geen pin)
Zie het fotoalbum en een video van dit optreden en lees hieronder de recensie

Recensie: Prachtig spel van Tango Por Tres op 29 september in muziektheater Kulturhus Ruurlo

De Nederlands-Vlaamse tango belofte voldeed geheel aan de hoog gespannen verwachtingen. Sterk en zeer professioneel optreden van violist Stephen Meyer, van pianiste Anna van Nieukerken en fluitiste Jacqueline van der Zwan bezorgde de liefhebbers van de Argentijnse tango een gloedvolle avond. De dansdemonstraties van het ijzersterke danspaar Corina en Dave Mateman uit Doetinchem van dansschool “El Eje” maakten er een compleet verhaal van. In de mooie en sfeervol verlichte zaal, die zich ook gelukkig prijst met een goede akoestiek kwamen allen tot hun recht. De bar in de zaal voegde veel toe aan de gezelligheid.
Het programma werd afwisselend toegelicht door de musici. Jacqueline vertaalde enkele titels van composities en daardoor kwamen er grappige dingen aan het licht. Zo bleek dat het eerste stuk over een kip ging en een van de laatste nummers over een blinde haan.
Anna vertelde dat voor de combinatie fluit, piano en viool geen enkele compositie is geschreven, hoewel het wel de instrumenten waren waarmee de tango in Buenos Aires begon. Eerst in bordelen, daarna buiten, met fluit en viool. Eerst was het vrolijke muziek, gespeeld door- en voor hoopvolle immigranten, daarna werd de toon nostalgischer, toen het leven toch niet zo makkelijk bleek. Het gevolg is dat alle stukken, die gespeeld werden tijdens dit concert, bewerkt waren. Anna is niet alleen pianiste, maar componeert en arrangeert ook. Als toegift werd een stuk gespeeld dat bewerkt was door Jacqueline. Het was een mooie afsluiting van weer een bijzonder concert.

Tango por Tres – foto Tysje Severens

Tango Por Tres, dé Nederlands-Vlaamse tangobelofte, nodigt je uit voor een zwoel avondje Buenos Aires. Laat je meevoeren op het ritme van de sensuele tango terwijl je geniet van topkwaliteit muziek. Dit trio, bestaande uit violist Stephen Meyer, fluitiste Jacqueline van der Zwan en pianiste Anna van Nieukerken, speelt aloude tango’s in een nieuw jasje naast eigen composities van deze Argentijnse muziek.

Lees meer…

Voorafgaand aan deze voorstelling wordt een Workshop Argentijnse Tango georganiseerd door Corina en Dave Mateman.
Je kunt je daarvoor opgeven, ga naar de pagina Workshop Argentijnse Tango

Foto Tysje Severens

v.l.n.r.: Jacqueline van der Zwan, Anna van Nieukerken en Stephen Meyer – foto Tysje Severens

De drie doorgewinterde musici (Stephen Meyer, viool, Jacqueline van der Zwan, fluit en Anna van Nieukerken, piano) zijn klassiek opgeleid aan de topconservatoria Den Haag, Amsterdam en Brussel. Daarna verpandden zij hun hart aan de warmbloedige tango. De musici van Tango Por Tres hebben intensief tangomuzieklessen gevolgd bij diverse Argentijnse meesters en aan de wereldmuziekafdeling van het Rotterdams conservatorium Codarts.
Ze spelen in een voor de tangomuziek ongebruikelijke combinatie van viool, fluit en piano. Niettemin heeft deze bezetting een historische grondslag. De eerste instrumenten in tango waren de viool en fluit; deze vormden, vaak samen met gitaar en soms met bandoneon, het orquesta tipica criolla. Later verscheen de piano ten tonele en verdween de fluit wat uit beeld, terwijl de bandoneon een vaste plek in het orkest veroverde. Tango por Tres brengt oud en nieuw weer samen door de originele tango-instrumenten te combineren met piano.
Het repertoire reikt van oude meesters als Julio de Caro en Juan Carlos Cobián, via componisten uit de hoogtijdagen als Horacio Salgán en Astor Piazzolla, tot hedendaagse componisten als Carel Kraayenhof, Ramiro Gallo, Gustavo Beytelmann en muziek van de leden van het ensemble zelf. Tango por Tres speelt uitsluitend eigen arrangementen om de buitengewone instrumentencombinatie optimaal te kunnen benutten.

De in België woonachtige Amerikaan Stephen Meyer is plaatsvervangend aanvoerder tweede violen in La Monnaie/De Munt Opera te Brussel. In 2016 heeft hij zijn master Tangomuziek cum laude afgesloten aan het Rotterdams Conservatorium Codarts; hij studeerde ook af aan Yale University (magna cum laude) en het Conservatorium van Parijs.
De Nederlands-Argentijnse fluitist Jacqueline van der Zwan studeerde cum laude af aan zowel het Koninklijk Conservatorium te Den Haag als het Amsterdams Conservatorium. Ze speelt regelmatig in de meest prestigieuze orkesten van Nederland, zoals Het Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch en het Residentie Orkest.
De Nederlandse pianiste Anna van Nieukerken trad op in vele grote en kleine zalen in Nederland en daarnaast in o.a. Finland, Indonesië, Duitsland en Amerika. Ze is naast pianist een begenadigd componist en arrangeur. Ze sloot haar master Piano Solo en Kamermuziek af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.