Zondag 17 februari 2019 – Theaterzaal Kulturhus – vanaf 13.00 uur
Trio Bungu Bungu met fluitist Ronald Snijders
+ Surinaamse lunch met lekkere (ook vegetarische) hapjes
+ infomarkt van de KunstKring
Lees de recensie hieronder en zie de video en het fotoalbum van deze exotische middag

Recensie: Surinaamse middag met Trio Bungu Bungu en infomarkt groot succes!

In plaats van de koude winterdag was het op 17 februari prachtig weer met een uitbundig schijnende zon. Dat weerhield veel mensen niet om te komen genieten van de heerlijke Surinaamse hapjes, de swingende muziek en een kijkje bij de infomarkt.
Direct om 1 uur stond al een lange rij mensen te wachten om een van de verrukkelijk ruikende hapjes te kopen. Olivia en haar vier medewerkers konden de drukte maar net aan. Maar de hapjes bleken het wachten waard. Tevreden smulden de mensen van de roti wrap, de slaatjes, de soep of de broodjes kip kerry.
 Nog lang niet iedereen had zijn buik vol kunnen eten toen de muziek begon te spelen. Maar geen nood, ook tijdens het concert kon een hapje worden gekocht. De basisstijl van het Trio Bungu Bungu is kaseko, een vorm van Surinaamse dansmuziek. Het ensemble werdt gevormd door drummer Erik Snellink die de typische kaseko beat tot zijn recht liet komen.

Erik voelde zich niet topfit maar heeft zich dapper door de middag heen geslagen. Frank Ong-Alok bespeelde de basgitaar. Zijn stem klonk heel mooi bij het lied Zwarte rozen. Ook Wolfram Reisiger was niet fit maar dat bleek niet uit zijn spel op accordeon en keyboard. Fluitist Ronald Snijders staat al tientallen jaren op het podium. Hij speelde vaak op het North Sea Jazz Festival en in het Concertgebouw. Hij wordt wel de meest swingende fluitist van Nederland genoemd. Hij wordt geroemd om zijn aanstekelijke manier van improviseren en zijn kwaliteit om bijvoorbeeld Surinaamse muziek te mixen met jazz. En dat was precies wat hij zondagmiddag deed. Maar ook hij bleek te beschikken over een heel goede zangstem en bespeelde hij het keyboard. Een verrassing was ook dat de partner van Frank Ong-Alok, Fleur enkele jazzy nummers zong. Met haar mooie stem maakte ook zij veel indruk op het publiek.
De tafels waar docenten en cursisten demonstreerden wat de Kunstkring, buiten muziek, heeft te bieden op het gebied van cursussen trok in de pauzes veel bekijks. Van meerdere mensen was de belangstelling om zich op te geven voor een cursus gewekt. En dat was precies de bedoeling. Het totale plaatje van lunch, concert en infomarkt zal in de boeken komen als een zeer geslaagde Surinaamse middag.

(klik op een foto voor een vergroting)

Ronald Snijders
foto Rob Brakel (vrij van rechten)

Een gezellige, ongedwongen middag met exotische, swingende, muziek, een verrukkelijke Surinaamse lunch en een infomarkt van de Kunstkring Ruurlo. Lunch en concert kun je apart bezoeken. Laat je tropisch verwennen op een koude winterdag!

Trio Bungu Bungu met Ronald Snijders
(vanaf 14.00 uur)

Ronald Snijders wordt met recht de meest swingende fluitist van Nederland genoemd. Hij wordt geroemd om zijn aanstekelijke manier van improviseren en zijn kwaliteit om bijvoorbeeld Surinaamse muziek te mixen met jazz. Zijn carrière omspant inmiddels al vele decennia. Hij speelde vaak op het North Sea Jazz Festival en in het Concertgebouw. Inmiddels is hij ook geridderd vanwege zijn culturele, muzikale inspanningen om Westerse muziek te verbinden met exotische klanken. Ronald is de uitvinder van o.a. de Bijlmer Jazz. Op 17 februari treedt hij niet met zijn eigen band op, maar met Trio Bungu Bungu. Deze combinatie zorgt voor een uniek geluid, dat het beste is te omschrijven als exotisch.
Zet een Duitser met z’n accordeon, een ritmische Hollander met z’n trommels en een Surinamer die zingt en basgitaar speelt bij elkaar en ziedaar: Trio Bungu Bungu. Vooral door zijn Creoolse, Indiaanse en zelfs Chinese roots heeft het trio een onmiskenbaar multicultureel karakter. De muziek van het trio is zeer dansbaar en raakt iedereen met een beetje gevoel voor ritme. Kaseko is de basisstijl van dit trio. Maar de gebruikelijke setting is anders door het gebruik van de accordeon, die wordt bespeeld door Wolfram Reisiger.
Drummer Erik Snellink heeft zich de typische kaseko beat goed eigen gemaakt; hij laat het geheel heerlijk en subtiel swingen.
Frank Ong-Alok bespeelt de bas en neemt de leadzang voor zijn rekening. Door een uitgekiend samenspel en muzikale interactie ontstaat er een exotische sound die swingt en uitnodigt tot dansen. En dat is precies de bedoeling van Trio Bungu Bungu. Met de belangrijke inbreng van fluitist Ronald Snijders wordt dit een middag om nooit te vergeten.
Zie het Trio Bungu Bungu op Youtube
De toegang is gratis, maar een vrije gift is zeer welkom.

Surinaamse lunch met diverse hapjes, ook vegetarisch (vanaf 13.00 uur)

zoals saotosoep, broodje Pom, broodje Kouseband met kip of tahoe, Roti wrap, pastei, bruine bonen met rijst. Je kunt zo veel of zo weinig eten als je wilt!
De hapjes (van €2 tot €6) worden contant afgerekend met de kokkin. Graag reserveren met opgave aantal personen via muziek@kunstkringruurlo.nl.

13.00 – 16.00 uur Infomarkt van de KunstKring

In enkele kraampjes vertellen docenten over hun cursus. In andere kramen laten cursisten hun werk zien.
De cursussen die zeker zullen worden gedemonstreerd zijn: boetseren, door docente Lineke Bosch aanschouwelijke gemaakt met een demonstratie werken met klei. Twee gevorderde cursisten laten zien wat er fascinerend is aan kalligraferen. Ze demonstreren dit door de voorletter te kalligraferen van elke bezoeker, die dat wil. Docente Françoise Martens hanteert het tekenpotlood en laat zien, waartoe in principe iedereen in staat is, nl. tekenen. Een bijzondere techniek wordt gedemonstreerd door docente Wil de Waard, wolvilten.
Voor meer informatie: cursusadministratie@kunstkringruurlo.nl of Lieneke Tanis, 06-51609497

Trio Bungu Bungu

Ronald Snijders