Zondag 25 februari 2018 – Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
Voorverkoop € 20 – Kassa € 22,50
Vier jonge Duitse musici op zoek naar kleurrijke muziek uit de 16e en 17e eeuw
Lees de recensie hieronder en zie de video én het fotoalbum

Recensie: Het Prisma Kwartet in het Kulturhus Ruurlo
Liefhebbers van barok muziek kregen op 25 februari het neusje van de zalm

Het Prisma kwartet met Elisabeth Champollion, (Duitsland), Franciska Anna Hajdu, (Hongarije), Dávid Budai (Hongarije) en Alon Sariel(Israël) bood alles aan liefhebbers van barok muziek wat het maar kon wensen. Het kwartet dat slechts drie jaar geleden is opgericht bracht de expressieve, vaak bizarre en kleurrijke muziek van de 16de en 17de eeuw, met een technische perfectie die tot grote hoogte reikte. Hun plezier in hun samenspel en de levendige interpretatie van de oude muziek maakte diepe indruk op het publiek. Zij speelden de eeuwenoude muziek, zoals ze vandaag bedacht zou kunnen worden. De korte geïmproviseerde introducties van luitspeler Sariel maakte de muziek nog verrassender.
Het Aurora programma dat de vier musici had samengesteld wist te fascineren. Het poëtische programma was gewijd aan de vier winden in de Griekse mythologie, Zefiro, Boreas, Notos en Euros. Het werd door de vier jonge musici op een heel persoonlijke manier gebracht. De melodieën lieten de zaal voelen dat barok muziek eigenlijk onvergankelijk is. Na de spetterende toegift werd nog geruime tijd nagepraat in de foyer met de musici. Zij vertelden dat zij voor het eerst als kwartet in Nederland (Ruurlo dus) hadden opgetreden. Een hele eer voor Ruurlo, dat dit zeer professionele kwartet de reis naar Ruurlo had gemaakt.
Zie het fotoalbum én geniet van een video van het optreden

(foto’s Wolfram Knelangen)

Een verhaal uit de Griekse mythologie krijgt een muzikaal gezicht door het Prisma Kwartet, dat zich onderscheidt door een bijzondere combinatie van muziekinstrumenten: de luit en mandoline, de blokfluit, de viool en de viola da gamba.
Astreos, god van de schemering, trouwt met Aurora, godin van de dageraad. Tussen het vallen van de avond en het ochtendgloren brachten zijn veel kinderen voort, waaronder de vier winden: Zefiro, de zachte wind van de lente, Notos, de hitte-stormen in de zomer, Euros, het onweer van de herfst en Boreas, de kilte van de winter.
Het Prisma Kwartet is op zoek gegaan naar de kenmerken van de vier seizoenswinden en heeft vervolgens met deze ontdekkingen verbinding gelegd met en overeenkomsten gezocht tussen Italiaanse componisten uit de 17e eeuw. En daarin zijn Alon Sariel, Dávid Budai, Franciska Anna Hajdu en Elisabeth Champollion voortreffelijk geslaagd. Zij weten de stemmingen en emoties, opgeroepen door de vier jaargetijden, muzikaal sprankelend tot leven te wekken.

Kijken en luisteren op Youtube

Lees verder…

Alon Sariel, mandolinist, luitist en dirigent, werd in Jerusalem, Brussel en Hannover opgeleid. Wij hebben hem leren kennen in het trio van Izhar Elias en Michael Tsalka als een zeer sympathieke en vooral zeer bekwame mandoline speler. Dankzij hem kunnen we vanmiddag genieten van een boven gemiddeld mooi concert met barok muziek.
Elisabeth Champollion studeerde blokfluit in Bremen en Lyon.
Dávid Budai, geboren in Budapest, wisselde zijn viool in voor de viola da Gamba.
Franciska Anna Hajdu komt uit Hongarije en pakte na haar viool studie een studie barok viool op.