Blazersensemble met verteller Maartje van Weegen en celliste Timora Rosler
brengen Dagboek van een Cello
Kinderen t/m 12 jaar gratis
Zie het fotoalbum van het optreden!

Recensie: Hexagon Ensemble op 18 maart 2018 in het Kulturhus
Boeiend concert met Timora Rosler en Maartje van Weegen, verteller

Geheel volgens verwachting bezorgde het Hexagon ensemble met vijf blazers en een pianist op 18 maart het publiek in Ruurlo een heerlijke muzikale middag. Het ensemble was bekend bij de mensen die de musici al eerder in het Kulturhus hoorden spelen tijdens de geweldige uitvoeringen in 2014 en 2016. (Schilderijen van een tentoonstelling en ter gelegenheid van het Van Gogh jaar).
Ook dit concert bood weer een bijzondere beleving. Niet in het minste voor de kinderen die vol verwachting de sfeervol verlichte zaal in gingen en tijdens het concert vreselijk hun best deden om stil te zitten. Aandachtig luisterden alle aanwezigen naar het verhaal dat Maartje van Weegen vertelde over een cello die de beroemde viool bouwer Stradivari gemaakt had uit de schors van een Pijnboom. Maartje vertelde boeiend en meeslepend over de cello die een ziel had meegekregen en wilde weten hoe de mensen leven en welke emoties zij hebben. Het verhaal vertelde hoe de cello gedurende de honderden jaren van zijn/haar bestaan geregeld van eigenaar wisselde. En hoe het instrument meereisde naar steden in heel Europa. Het bracht een deel van de oorlog door verstopt in de kruipruimte van een gebouw. Het werd bespeeld door een joods meisje in een concentratiekamp. Het ensemble speelde afgewisseld met het verhaal van Maartje composities van bekende of onbekende componisten. Zoals wij van het Hexagon ensemble gewend zijn verstaat het uitmuntend de kunst om in het verhaal passende composities te vinden en die natuurlijk op professionele wijze uit te voeren. Timora Rosler op de cello voerde in deze muzikale vertelling de boventoon en dat deed zij op gevoelige, gepassioneerde en professionele wijze. Zo werden er onder andere stukken van Vivaldi, Haydn, Britten, Brahms, Rachmaninov en van Crumb, Koechlin enz. Träumerei van Schumann. Het laatste stuk stond niet op het programma, wegens een niet geheel duidelijke reden. Het was een daverend en vrolijk slotstuk, dat door de bezoekers zeer werd gewaardeerd.
Na het concert was er nog een gezellige nazit, waarbij de musici en Maartje zich onder de mensen mengden.

Zie ook het fotoalbum met foto’s van dit optreden.

Maartje van Weegen – verteller en Timora Rosler – cello
in het atelier van viool-/cellobouwer Junemann
(foto Wout van den Berg)

Hexagon Ensemble met ‘Dagboek van een cello’

Het Hexagon Ensemble (vijf blazers en een pianist) brengt een programma rond de muzikale lotgevallen van een Amati-cello uit Cremona. TV-presentatrice Maartje van Weegen vertelt het verhaal van het turbulente leven van dit instrument, Timora Rosler laat de cello spreken. Avontuurlijke muziek uit het oude en het nieuwe Europa van o.a. Vivaldi, Schumann, Schubert en speciaal voor deze voorstelling geschreven nieuw werk.

‘Dagboek van een cello’ beschrijft de reis van een cello door de tijd en door Europa. Een prachtig en leerzaam verhaal. Hoewel de jonge bezoekers van de voorstelling het niet in de gaten hebben – zij worden helemaal in beslag genomen door het spannende verhaal en de mooie muziek – krijgen zij tijdens de voorstelling eigenlijk ook nog een aardrijkskunde- en een (muziek)geschiedenisles. De cello wordt in 1660 gebouwd in de buurt van Cremona en reist vervolgens naar onder andere Venetië, Londen, Nederland, Duitsland, Wenen en Moskou. Ook heeft het instrument inmiddels een lang en bewogen leven van zo’n 350 jaar achter de rug waarin veel historische gebeurtenissen plaatsvonden.
Lees de beschrijving:  Dagboek-van-een-Cello.pdf

Luisteren en kijken naar Dagboek van een Cello? Klik op https://www.youtube.com/watch?v=j-yOyf-mHS4

Meer informatie over Hexagon…

(foto Louis Swart)

Wonderbaarlijke reis van een Cello
(foto Wout van den Berg)

(foto Ene Harry)

De spelers
Wout van den Berg – fluit
Bram Kreeftmeijer – hobo
Arno van Houtert – klarinet
Marieke Stordiau – fagot
Christiaan Boers – hoorn
Frank Peters – piano

Reeds tweemaal eerder heeft het publiek in Ruurlo en omstreken genoten van een optreden van het Hexagon ensemble. De eerste keer was in 2015 met het programma ‘Schilderijen van een tentoonstelling’. En de tweede keer in 2016 met een programma over Van Gogh. Beide keren organiseerde de Kunstkring een expositie met schilderijen van mensen die geïnspireerd waren door de werken van Moessorgski en/of Van Gogh. De composities die door het ensemble werden gespeeld waren door de musici uitgekozen omdat zij die vonden passen bij het thema.
Prachtige concerten waren het gevolg en het publiek genoot volop van de combinatie van muziek en de beelden die werden vertoond. Het ensemble bestaat al 27 jaar en keer op keer is het in staat om bijzondere concerten te realiseren. Op 18 maart  zijn ook kinderen van de basisscholen en middelbare scholieren van harte welkom om de reis van de cello door Europa mee te maken.
“Verrassend repertoire, zichtbaar spelplezier en een originele multidisciplinaire programmering kenmerken het ensemble”. Niet onze eigen woorden, maar uitspraken van ons publiek en de media. We zijn er trots op. Klaarblijkelijk slagen we erin met onze passie voor kwaliteit, vernieuwing en avontuur, luisteraars ‘recht in het hart’ te raken. Precies daar waar je muziek beleeft.
Het Hexagon Ensemble bestaat inmiddels zevenentwintig jaar. We hebben inmiddels negen goed ontvangen cd’s uitgebracht met daarop een dwarsdoorsnee van prachtige kamermuziek voor blazers en piano”. Het ensemble maakte concertreizen naar de Verenigde Staten, Rusland, Bashkortostan, Duitsland, Frankrijk, Italië, België, Slovenië en Engeland. De Kunstkring is er trots op dat deze geweldige musici weer naar Ruurlo willen komen.