Noortje van Middelkoop en Harm Hoeve in
een onverwachte combinatie van panfluit,orgel en vleugel
Voorverkoop: gesloten – Kassa: € 20 (geen pin)
Zie het fotoalbum en een video van dit optreden en lees hieronder de recensie

Recensie: Concert op panfluit en orgel fantastisch begin van het nieuwe seizoen

Het concert van Noortje van Middelkoop, panfluit en Harm Hoeve, orgel en piano op 22 september in de vernieuwde Dorpskerk in Ruurlo was ronduit een succes!
Voor de Dorpskerk en de Kunstkring betekende dit concert een première. Voor het eerst werd door de Kunstkring een concert op deze instrumenten georganiseerd en het is zeer waarschijnlijk ook voor de eerste keer dat het geluid van een panfluit in de vernieuwde Dorpskerk klonk. Deze was voor deze gelegenheid verlicht met kleuren en aangekleed met mooie planten. De gekleurde lichten zorgden voor magische effecten met bijzondere schaduwen op de muren. Zij creëerden een warme sfeer, waarin de bezoekers van het concert zich erg welkom voelden.
Het samenspel van orgel en panfluit was uitzonderlijk goed. De manier waarop de klanken van beide instrumenten samen vielen was af en toe misschien wel hemels te noemen. De manier waarop Hoeve met het grote orgel de kleine panfluit begeleidde was zo subtiel en begripvol dat je er kippenvel van kreeg. Het programma dat werd gespeeld, was afwisselend en kwam mooi tot zijn recht in de kerk, die met een kleine 80 mensen prettig gevuld was. Roemeense traditionals, hymnes, klassieke werken en zelfs een tango kwamen aan bod. Voor panfluit en orgel zijn door geen enkele componisten stukken geschreven. Alle nummers die gespeeld werden, ook van Bach, Mozart, Händel en Debussy, waren door Harm Hoeve of Noortje van Middelkoop zelf bewerkt. Dat zij in arrangeren zeer bekwaam zijn bleek uit de hoge kwaliteit van de arrangementen. Zonder uitzondering straalden zij harmonie en bovenal professionaliteit uit.
Voor een extra verrassing zorgde Noortje, die bij enkele nummers ook haar prachtige stem liet horen. Na een mooie toegift werden de musici bedankt met een daverend applaus door het publiek dat in de pauze ook al veel lovende woorden had uitgesproken.

Noortje van Middelkoop en Harm Hoeve
foto’s Jaco Hoeve (rechtenvrij)

Dorpskerk Ruurlo, van binnen onlangs vernieuwd

Noortje van Middelkoop en Harm Hoeve op 22-09-18 in de Dorpskerk

Panfluitiste Noortje van Middelkoop en organist/pianist Harm Hoeve brengen met de prachtige combinatie van panfluit, orgel en vleugel, de net vernieuwde Dorpskerk tot leven. Die zaterdag staat ons een bijzondere muzikale avond te wachten. Het samenspel van deze niet vaak gehoorde instrumenten en de professionaliteit van beide musici, zal je ontroeren en voor een intense muziekbeleving zorgen. Daarbij brengt de akoestiek van de kerk de muziek volledig tot zijn recht.

Zie de website van Noortje van Middelkoop: www.noortjevanmiddelkoop.nl
en de website van Harm Hoeve: www.harmhoeve.nl

Kijken en luisteren op Youtube

Lees verder…

Noortje van Middelkoop studeerde aan het Conservatorium Hilversum bij de bekende Roemeense panfluitist Nicolae Pîrvu. Haar eindexamen Docerend Musicus behaalde zij cum laude en enkele jaren later studeerde zij af voor het diploma Uitvoerend Musicus. Noortje volgde aanvullend masterclasses bij de beroemde panfluitspeler Simion Stanciu en legendarische Georghe Zamfir.
Noortje geeft concerten met koren, organisten en pianisten. Zij maakt solo-cd’s met diverse begeleidingen zoals orgel, piano, combo en symfonieorkest. Daarnaast werkt ze mee aan radio-, televisie-, dvd- en vele cd-opnamen. Bijzonder is dat Noortje ook zelf muziek componeert en panfluit-workshopdagen organiseert. Tussendoor maakt zij concertreizen door o.a. Engeland, Israël, Roemenië, Canada, Amerika en Australië.

Pianist & organist Harm Hoeve werd geboren op 4 december 1964 in Rouveen. Na de muziekschool in Zwolle slaagde hij op het conservatorium in dezelfde stad voor zijn orgelstudie bij Harm Jansen. Ook bekwaamde hij zich in kerkelijk orgelspel en koordirectie en om zijn pianospel te perfectioneren studeerde Harm dat instrument aan het Hilversumse conservatorium bij Matthijs Verschoor.
Verder volgde hij lessen bij Piet Kee en Guy Bovet aan de Internationale Zomer Academie voor Organisten in Haarlem. Harm won op 24-jarige leeftijd de eerste prijs op het Internationaal Albert Schweitzer Orgelfestival: een interpretatiewedstrijd voor studenten aan diverse conservatoria in Europa.
De gereformeerde kerk in Rouveen speelt een belangrijke rol in Harm’s leven. Hij kreeg er zijn eerste orgellessen en al na twee jaar begeleidde hij op 12-jarige leeftijd de gemeentezang in die kerk, tot op de dag van vandaag. Harm gaf er ook zijn eerste orgelconcert, maar wordt nu door het hele land gevraagd. Ook internationaal heeft Harm een volle agenda, hij gaf onder andere concerten in Canada, Amerika, Rusland, Duitsland, Schotland en Frankrijk.
Behalve soloconcert- en kerkorganist, begeleidt Harm ook regelmatig diverse koren en solisten bij concerten en cd-opnames; geeft hij zelf zowel orgel- als pianolessen en is ook actief als dirigent van een kinder-, jongeren-, mannen- en gemengd koor.