‘Lied van mijn vader’

Zondag 14 april 2019 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 14.30 uur
met Ernst de Corte en Guus Westdorp
Verkoop aan de kassa € 8
Lees de recensie hieronder en zie het fotoalbum van dit optreden

Recensie: Jules de Corte was er even!

Als je je ogen dicht deed en goed luisterde hoorde je de stem van Jules de Corte. En dat was verrassend! Als je je ogen weer opende zag je op het podium zijn zoon Ernst op gitaar en Guus Westdorp op piano. Zij brachten op zondag 14 april in de Theaterzaal van het Kulturhus in Ruurlo een eerbetoon aan de man die meer dan 3000 liedjes schreef. Liedjes die een boodschap hebben die ook vandaag nog steeds tot denken aanzetten. Er is erg weinig veranderd in de wereld!
De mensen hebben genoten van een prachtig concert. Met de herkenbare, bijna vertrouwde stem van zijn vader reeg Ernst, met soms subtiel, soms uitbundig spel van Guus op de piano, het ene na het andere muzikale pareltje aaneen. De toehoorders waren zichtbaar in de ban van de man die zulke dierbare herinneringen opriep, zij luisterden intens naar de inhoud van de teksten en naar de anekdotes die zoon Ernst uit het leven van zijn vader en dus ook dat van hemzelf vertelde.
Het wachten was natuurlijk op het lied dat hem onsterfelijk maakte. Dat hadden beide heren tot het laatst bewaard en dat rondde het programma dan ook fraai af. ‘Ik zou wel eens willen weten……’ was de afsluiting van een optreden met een culturele lading die niet verloren mag gaan, die bewaard moet blijven voor het nageslacht. Als het aan Ernst de Corte en Guus Westdorp ligt zal dat zeker gebeuren en daarin zijn zij deze middag volledig geslaagd!
Dit muzikale gebeuren was het eerste dat voortkwam uit de samenwerking tussen de KunstKring Ruurlo enerzijds en de plaatselijke afdelingen van Vereniging de Zonnebloem Ruurlo en Borculo-Haarlo anderzijds. Het aantal bezoekers was aan de lage kant, maar gezien de positieve reacties nadien is het de moeite waard te overwegen deze vorm van samenwerking voor de toekomst meer kansen te geven.

Ernst de Corte (foto Jaap Reedijk)

‘Ik zou wel eens willen weten….’

Deze woorden klinken iedereen, die niet meer piepjong is, als muziek in de oren. En iedereen noemt daarbij onmiddellijk zijn naam: Jules de Corte. De blinde pianist, schrijver van meer dan 3000 liedjes. Liedjes vaak met een boodschap, die ook in deze tijd nog geldt. Liedjes met vragen die ook nu nog worden gesteld. Tijdloze liedjes dus.
Daarom is Jules de Corte de inspirator van dit eerste concert van de KunstKring Ruurlo en de Zonnebloem afdelingen Ruurlo en Borculo-Haarlo samen. Zijn zoon Ernst zingt het lied van zijn vader in het programma ‘Lied van mijn vader’. Hij begeleidt zichzelf daarbij op de gitaar. De pianobegeleiding is in handen van Guus Westdorp.

Lees meer…

Foto Jaap Reedijk

Ernst de Corte & Guus Westdorp

Jules de Corte wilde een betere wereld voor iedereen. Zijn talloze liedjes gaan over thema’s, die ons nu, ruim 20 jaar na zijn dood, nog steeds bezighouden: milieu, geloof, oorlog en vrede, de commercialisering en verharding van de maatschappij. ‘Het leven is bezig onleefbaar te worden’ schreef hij in één van zijn gedichten. Toch was Jules allesbehalve een sombere man. Hij had juist veel humor en zag altijd een vonkje licht in de harten van de mensen.
In ‘Lied van mijn vader’ brengt zoon Ernst de liedjes van Jules naar de mensen op zijn eigen, ingetogen manier. Naast bekende liedjes bevat dit programma ook minder bekende nummers. De pianobegeleiding is in handen van Guus Westdorp. Zo kunnen we genieten van de wonderschone melodieën van Jules de Corte en van zijn zuivere taalkunst. De keuze is beperkt omdat maar van een klein aantal liederen de muziek is genoteerd en door pianist Guus Westdorp moest worden uitgezocht en vertaald.

Wie aandachtig naar de teksten van Jules luistert, ontdekt hoe rijk de Nederlandse taal kan zijn en hoe deze in de loop van de tijd verarmd is. Hij stelde vooral vragen als ‘Ik zou wel eens willen weten…’, maar oordeelde niet. En wie toen naar zijn pianospel luisterde ontdekte ook waarom hij door de pianisten uit zijn tijd werd bewonderd. Jules’ stem en pianospel mogen niet verloren gaan!
Ernst begon pas later, eigenlijk op het eind van zijn vaders leven – Jules overleed in 1996 – het werk van zijn vader te waarderen. Als gitarist begaf hij zich aanvankelijk in een andere richting. Door dicht bij de liedjes, maar ook door dicht bij zichzelf te blijven is er een indrukwekkend stuk liedgeschiedenis uit de archieven gehaald en op fraaie wijze weer tot leven gewekt. Een mooier monument voor taal- en pianokunstenaar Jules de Corte kunnen Ernst de Corte en Guus Westdorp niet neerzetten!

Met dank aan  is de koffie en thee gratis!

Meer over de samenwerking tussen de KunstKring Ruurlo en de Zonnebloem

Kunst en cultuur dichter bij de mensen brengen is wat de KunstKring Ruurlo beweegt. Daarvoor organiseert het o.a. concerten in het Kulturhus. De Zonnebloem heeft als doel te voorkomen dat mensen met een lichamelijke beperking in een isolement dreigen te raken. Een en een is twee. De besturen gingen met elkaar om tafel en vonden elkaar al snel door beide doelstellingen te verbinden.
Uitgangspunt is dat het concert laagdrempelig is, zowel wat betreft de inhoud van het programma, als de toegangsprijs. Uitgangspunt is ook dat het niet een gebeuren is voor alleen de doelgroep van de Zonnebloem, maar dat veel meer mensen de kans moeten hebben dit concert mee te maken. Iedereen is dus van harte welkom!
Wij zijn ervan overtuigd dat we met dit programma niet alleen een ode brengen aan Jules de Corte, maar vooral ook heel veel mensen een plezierige muzikale middag bezorgen. Wie weet is dit concert het eerste van een jaarlijks terugkerend evenement!