Dudok Kwartet: bezield spel!

Zondag 3 maart 2019 – Theaterzaal Kulturhus – Aanvang 15.00 uur
met strijkkwartetten van Haydn en Beethoven en renaissancemuziek
Voorverkoop € 17,50 – Kassa € 20 (geen pin)
Lees de recensie hieronder en zie het fotoalbum van dit optreden

Recensie: Magnifiek optreden van Dudok Kwartet op 3 maart jl.

Zoals iedereen verwacht had, was het optreden van Het Dudok Kwartet Amsterdam op 3 maart geweldig. Het spel van de musici, hun bevlogenheid en het programma waren in een woord fantastisch. Voeg daar nog het stuk muziekgeschiedenis dat David Faber ten beste gaf aan toe en je begrijpt waarom de volle theaterzaal genoot.
David begon met te vertellen dat in deze tijd vrijwel elk strijkkwartet twee werken van een beroemde componist speelt en daar bij of ertussen een compositie van een 20ste eeuwse componist. Het Dudok wilde het anders doen en startte met eigen bewerkingen van madrigalen uit de 13de en 14de eeuw. “Daarmee is onze muziekgeschiedenis immers begonnen; alle muziek in deze tijd komt voort uit de muziek van toen”, vertelde David. Het kwartet vertolkte werken van o.a. Ockeghem, Gesualdo en Desprez op superieure wijze. Stemmige muziek, die niet vaak wordtuitgevoerd; dus heel bijzonder. Daarna stond Strijkkwartet in G klein opus 20 no. 3 van Joseph Haydn op het programma. Het was een van de eerste kwartetten van de beroemde componist, die het fenomeen strijkkwartet had bedacht en ontwikkeld. David vertelde boeiend over het leven en werk van Haydn en het publiek hing aan zijn lippen.
Na de gezellige pauze, waarin tot grote verrassing van menigeen, werd rondgegaan met schotels met stukjes kaas en plakjes worst, kwam het zesdelige Strijkkwartet in Bes groot opus 130 van Ludwig van Beethoven aan de beurt. Een werk dat niet zo heel vaak wordt gespeeld. “Een reis” noemde David het stuk, “die niemand onberoerd laat”. Aan de uitdrukking op de gezichten van de musici was goed te zien dat de emoties hen af en toe ook te veel werden. Het werk werd met enorme gedrevenheid en zeer professioneel gebracht. De Grosse Fuge, het sluit stuk, was overweldigend door de diversiteit aan intensiteit en muzikaliteit. Een staande ovatie van het zeer dankbare publiek maakte een einde aan een fantastische middag.

Dudok Kwartet – foto Marco Borggreve

Krachtig, opwindend, poëtisch en quasi-moeiteloos zijn steekwoorden voor het Dudok Kwartet. Het is een van de meest veelzijdige en aansprekende strijkkwartetten van dit moment en het is een klein wondertje dat we hen hebben kunnen strikken. Het Dudok kwartet wordt internationaal bejubeld en krijgt de ene prijs na de andere. We citeren:
‘Met openhartig en bezield spel delen de musici de kern van muziek met hun luisteraars. Ze laten horen dat hun muziek niet oud of nieuw is, maar muziek van nu’.
Ook als ze Haydn of Beethoven spelen of, verrassend, werken van renaissancecomponisten, w.o. Josquin Desprez en Johannes Ockeghem: ‘Dudok’ ontroert en ontregelt. De musici durven zich kwetsbaar op te stellen. Daarin ligt hun kracht én hun poëzie. Judith, Marleen, Marie-Louise en David laten hun eigen hart spreken en dringen zo door tot de essentie van de muziek.

Naar het Programma en meer informatie…

Marie-Louise de Jong (viola)
foto Feiko Koster

Marleen Wester (viool)
foto Feiko Koster

David Faber (cello)
foto Feiko Koster

Judith van Driel (viool)
foto Feiko Koster

Programma

G. de Machaut    –    Kyrie uit Messe de Nostre Dame
J. Ockeghem       –    Kyrie uit Missa Prolationum
Perotinus             –    Magnus Viderunt Omnes
C. Gesualdo         –    ‘Deh come invan sospiro’ uit Madrigali libro sesto
C. Gesualdo         –    ‘Moro Lasso al mio duolo’ uit Madrigali libro sesto
J. Desprez            –    ‘Mille regretz’

Joseph Haydn (1732 – 1809) – Strijkkwartet in G klein opus 20 no. 3
I. Allegro con spirito
II. Menuetto – trio
III. Poco adagio
IV. Allegro di molto

Pauze

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Strijkkwartet in Bes groot opus 130
I. Adagio ma non troppo – Allegro
II. Presto
III. Poco scherzoso
IV. Alla danza tedesca, allegro assai
V. Cavatina
VI. Grosse Fuge

In 2018 ontving het Dudok Kwartet Amsterdam als eerste Nederlandse ensemble ooit de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award. Het kwartet imponeerde de jury met hun creativiteit en fantasierijke benadering van muziek maken, naast hun virtuoze talent. Uitermate eervol, maar ook het hieraan verbonden bedrag van £30.000 komt goed van pas én de Trust begeleidt hen bij de verdere ontwikkeling van hun internationale carrière.
Het Dudok Kwartet Amsterdam studeerde bij het befaamde Alban Berg Quartett in Keulen en vervolgens twee jaar aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie, waar het in 2013 afstudeerde met de hoogste onderscheidingen. Tussen 2011 en 2013 gooide het kwartet hoge ogen op internationale concoursen en in 2014 ontving het de grootste Nederlandse prijs voor een kamermuziekgroep met exceptioneel talent.
Het kwartet heeft inmiddels drie albums gemaakt, alle internationaal met de volle vijf sterren gerecenseerd: Metamorphoses in 2015, Labyrinth in 2017 en het deze zomer uitgebrachte Solitude. Nederland is niet meer het enige podium voor Dudok: het kwartet debuteerde zeer succesvol in Chicago, Wenen en Bonn. Het speelde de wereldpremière van Kaija Saariaho’s opera ‘Only the Sound Remains’ met Philippe Jaroussky en de Nationale Opera. Maar het doet meer vernieuwende dingen. Onder de pakkende titel ‘Kwartetten met Beethoven’ bracht de groep een bewerking van een strijkkwartet van Beethoven, speciaal vormgegeven voor kinderen vanaf zes jaar.

Judith van Driel speelt van kinds af aan viool: met haar zussen, in jeugdorkesten, als concertmeester en bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Toch speelt ze het liefst in een strijkkwartet. ‘Dat is onafhankelijk en geeft veel muzikale vrijheid. Het is geweldig om met zijn vieren plezier te hebben op het podium en het publiek daarin mee te nemen’.

Het fascineerde Marleen Wester als klein meisje al dat een strijkstok die over een snaar beweegt, tot in je binnenste doordringt. Het conservatorium was voor haar een soort speel-tuin, waar zij barokviool en viola d’amore leerde bespelen naast hedendaagse muziek. Juist die brede oriëntatie spreekt haar aan. Dat zij zo intensief kwartet zou gaan spelen had zij tijdens haar studie niet gedacht. ‘Kamermuziek maken was wel een droom, maar het vinden van een groep die goed samenwerkt is niet gemakkelijk’.

Marie-Louise de Jong begon zij op vijfjarige leeftijd met viool en stapte met 17 jaar compleet over op de wat donkerder gekleurde altviool. Na haar studie aan het Conservatorium van Maastricht vertrok ze naar Freiburg. Tijdens haar studie was zij aanvoerder van het Nationaal Jeugd Orkest en het Gustav Mahler Jugend Orchestre. Toch was zij van jongs af aan al gefascineerd door kamermuziek en speelt zij het liefst in kleinere bezettingen.

David Faber kreeg ook op zijn vijfde zijn eerste cellolessen, maar zijn liefde voor muziek bloeide pas echt op toen hij vanaf zijn twaalfde in grote orkesten mocht spelen. Het mee-slepende laatromantische 20e-eeuwse repertoire; de vele bijzondere concerten en de ge-zelligheid op tournees maakten het voor hem steeds duidelijker dat hij cellist in plaats van jurist wilde worden. Maar dat betekende wel een inhaalslag en zes jaar cello-studie! ‘Waar je constant samen bent met drie zeer begaafde en inspirerende muzikanten, zet je je volledig in en worden je grenzen steeds verder opgerekt. De rol van de cello is het meest veelzijdig wanneer je in een kwartet speelt. Van een grondige baspartij die de drie violen moet kunnen dragen, via close-harmony tot een solo op grote hoogte’.

Sinds 2017 bespeelt het kwartet kostbare historische instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) in bruikleen.