Modern Realisme

Modern Realisme

Woensdag 11 maart 2020 – Kulturhus – 14.00-16.00 uur
Lezing over Modern Realisme in de Beeldende Kunst
Kosten: € 10 incl. koffie/thee
Kinderen gratis – jeugd 13 t/m 18 jaar € 7,50
Spreker: Drs. Maria Driessen, kunsthistorica

Spreker: Drs. Maria Driessen (kunsthistorica)

Maria Driessen laat ons kennis maken met het MODERN REALISME in de Beeldende Kunst.

Door vervolging, onderdrukking of oorlog zijn veel Europese kunstenaars in het verleden gevlucht naar de Verenigde Staten of naar andere landen in de wereld (o.a. Chagall, Mondriaan)
Belangrijke stroming in de Amerikaanse kunst is het realisme. Vóór 1945 waren twee richtingen te onderscheiden in de schilderkunst: de sociaal-realisten en de regionalisten.
Echter de meest spraakmakende schilder in die periode was Edward Hopper (1882-1967). Hij ontwikkelde een zeer persoonlijke realistische stijl en plaatste zich buiten de bestaande kaders.

De ontwikkeling van de Amerikaanse schilderkunst is beïnvloed door Europese kunstenaars. De aanwezigheid van Piet Mondriaan in New York (1940-1944) liet zijn sporen na. Een aantal jaren na de dood van Mondriaan (1944) begonnen schilders, zoals Barnett Newman en Mark Rothko grote doeken te voorzien van enkel kleuren. Deze stijl werd genoemd “Colour Field Painting”.

In de jaren vijftig van de twintigste eeuw werd het realisme overschaduwd door het succes van de abstract-expressionisten, zoals Jackson Pollock en de Color Field Painters.

In de jaren zestig maakte Andy Warhol (1928-1987) furore. Hij wist winkelproducten tot kunst te verheffen, zoals de dozen van het merk Brillo en de soepblikken van Campbell. Filmster Marilyn Monroe gold als een icoon van Hollywood. Haar foto’s werden door Warhol met de zeefdruk-techniek bewerkt en op posterformaat uitgebracht. De Amerikaanse levensstijl werd door Warhol tot onderwerp gemaakt van de beeldende kunst.
Meerdere kunstenaars volgden hem hierin. Duane Hanson (1925-1996) creëerde levensechte menselijke sculpturen en Claes Oldenburg (1929) fabriceerde hamburgers en taartpunten op reuzenformaat.
Roy Lichtenstein (1923-1997) schilderde scenes na uit een stripverhaal en James Rosenquist (1933-2017) liet zich inspireren door foto’s en artikelen uit Amerikaanse kranten en tijdschriften.

Het Amerikaanse leven is ook het onderwerp van een groep schilders die fotorealisten worden genoemd. De foto vormt de basis en die wordt zo realistisch mogelijk nageschilderd. Robert Bechtle (1932) geldt als een pionier op dat gebied. Nog steeds is deze sub stroming van het realisme onverminderd populair.

De conclusie is gerechtvaardigd dat het modern realisme een plaats heeft verworven in de kunstgeschiedenis. De veelzijdigheid van het realisme is opvallend. Dat is minstens één van de verrassende aspecten van deze lezing.
Met haar powerpointpresentatie weet Maria Driessen de mensen te boeien, maar zeker ook met haar enthousiaste manier van vertellen.
Over haar presentatie over het leven en het werk van Rembrandt, op 1 februari 2019 was het publiek zeer tevreden. En de fantastisch interessante lezing over Antoni Gaudi smaakte naar meer.

Lees meer over Drs. Maria Driessen kunsthistorica:

 
Toegangskaarten:
Toegangskaarten kunnen worden besteld via de blauwe knop bovenaan deze pagina, zodat wij weten hoeveel mensen wij kunnen verwachten. Aan de kassa zijn ook toegangskaarten verkrijgbaar.
Heb je nog vragen? Stuur dan een e-mail naar lezingen@kunstkringruurlo.nl.
 
In Nederland is MODERN REALISME te bewonderen in museum MORE te Gorssel en in museum MORE in Kasteel Ruurlo

 

 

 


Meer informatie:

Na haar universitaire studie geschiedenis en maatschappijleer geeft Maria jaren les in het volwassenen- en beroepsonderwijs.
In het nieuwe millennium gaat een lang gekoesterde wens in vervulling als Maria zich inschrijft voor de studie kunstgeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Haar bachelor sluit zij af met een scriptie over Joseph Beuys en voor haar master verdiept zij zich uitvoerig in Pearl Perlmuter. De masterscriptie resulteert in een publicatie in het blad Raffia, een uitgave van het “Institute for Gender Studies”.
Na enige tijd te hebben gewerkt voor de Vrije Academie voor kunsthistorisch onderwijs richt Maria MarieDusart op. De naam is een ode aan haar moeder.
Bevlogen over de wereld van de beeldende kunst vraagt zij zich af: “Hoe is al dat moois tot stand gekomen? Wie maakte het? Hoe beïnvloedden tijdsgewricht en entourage de kunstenaar? Hoe valt een werk in zijn cultuurhistorische context te plaatsen?
Haar kennis wil zij graag delen en overbrengen. Een persoonlijke, enthousiasmerende benadering is kenmerkend voor Maria. Of het nu een les, een cursus, lezing of excursie betreft, deze benadering gaat ook op voor adviezen aan kunstenaars of vakdocenten.