Kunststroming “De Stijl”

Kunststroming “De Stijl”

Van 27 oktober tot en met 17 november ontvangt KunstKring Ruurlo de leerlingen van groep 7 van de 4 Ruurlose basisscholen om te werken met het thema: Kunststroming “De Stijl”.

Theo van Doesburg,
contracompositie XVI van dissonanten ‘copyright Gemeentemuseum Den Haag’

Deze keer is gekozen voor de Nederlandse kunstbeweging De Stijl, vernoemd naar het in 1917 in Leiden opgerichte tijdschrift ‘De Stijl’, dit jaar precies 100 jaar geleden.
De belangrijkste leden van deze groep waren Theo van Doesburg, Bart van der Leck, Piet Mondriaan, J.J.P. Oud en Gerrit Rietveld.
Door het maandblad ‘De Stijl’ is ook de kunststroming De Stijl ontstaan. De Stijl wordt gezien als één van de belangrijkste Nederlandse bijdragen aan de kunst, en als een revolutie in de vormgeving.
Na de Eerste Wereldoorlog waart er een vernieuwingsdrang door Nederland. Kunstenaars keren zich af van de traditionele kunst, zoals de Amsterdamse School en de Haagse School. In 1917 richt kunstenaar, architect en criticus Theo van Doesburg het tijdschrift ‘De Stijl’ op, waarin kunstenaars, vormgevers en architecten hun vernieuwende ideeën over kunst kunnen publiceren. In een mum van tijd weet hij onder andere Gerrit Rietveld, Bart van der Leck en Vilmos Huszar aan het tijdschrift te verbinden. Een aantal van deze kunstenaars tekent later ook een Manifest.
Ook Piet Mondriaan doet mee. Met zijn abstracte kunst, primaire kleuren en zwart-witte lijnenspel is hij het grote voorbeeld voor De Stijl. De kunstenaars, architecten en vormgevers geloven dat zij met innovatieve en abstracte kunst de samenleving kunnen moderniseren. Daarvoor moeten wel alle kunstvormen samenwerken; en alles om ons heen moet opnieuw worden vormgegeven: de meubels waarop we zitten, de huizen waarin we wonen en de steden die we bouwen. Zo groeit De Stijl uit tot een internationale beweging vergelijkbaar met het latere Bauhaus.
De Stijl is daarmee – samen met Bauhaus – van grote invloed op hoe de wereld om ons heen er uit ziet. Toen én nu. Door het zo kenmerkende primaire kleurgebruik, de abstracte vormentaal en horizontale en verticale lijnen ook in architectuur, interieur, meubels mode en reclame te gebruiken, hoopt De Stijl zijn doel te bereiken: een betere en moderne samenleving.
Beroemde voorbeelden zijn:
Gerrit Rietvelds rood-blauwe stoel, de Bruynzeelkeukens van Piet Zwart, Jan Wils’ woonwijk Papaverhof en Jan Duikers Nirwanaflat in Den Haag.

Het ultieme doel was dat alle kunstdisciplines in elkaar zouden versmelten tot een totaalkunstwerk. De Stijl drukt – zonder dat we het weten- nog altijd een stempel op het moderne straatbeeld en de beeldcultuur. Tot op de dag van vandaag inspireert
De Stijl kunstenaars, architecten en designers, alsook reclamemakers en popartiesten. In vorm en idee is De Stijl bovendien verankerd in het DNA van het wereldberoemde Dutch Design.

De kinderen gaan aan de slag met allerlei soorten materiaal, vooral geïnspireerd door het werk van Piet Mondriaan, maar ook de stoel van Gerrit Rietveld komt aan bod.
Vanaf 24 november zal het resultaat van hun inspanningen te zien zijn in een expositie op de bovenverdieping van het Kulturhus, Nieuweweg 5 in Ruurlo.

Meer over de expositie: https://www.kunstkringruurlo.nl/exposities/

copyright Gemeentemuseum Den Haag

copyright Gemeentemuseum Den Haag