Etsen zoals Rembrandt

Etsen zoals Rembrandt

Cursus voor beginners en gevorderden
Data: 1, 15 en 22 februari 2019
Atelier KunstKring – 13.30–16.00 uur
Docent: Wim van der Meij
Kosten: 3 lessen: € 120, voor leden € 115

Wim van der Meij

Speciaal t.g.v. het Rembrandtjaar is aan kunstenaar en docent Wim van der Meij (lees meer) gevraagd om een cursus etsen te geven.
Tot ons grote genoegen kon hij tijd vrij maken om ons in te wijden in de geheimen van de techniek waarmee Rembrandt heel veel kunstwerken maakte.
Er zullen in principe “natte” etsen (diepdruk) gemaakt worden en daarnaast kan er ook droge naald gehanteerd worden als toevoeging aan de diepdruk platen.
Rembrandt gebruikte dat ook in zijn etsen. (lees meer)

Kijk voor meer werk van Wim van der Meij op: https://www.wimvandermeij.nl/

Aanmelden bij voorkeur via het aanmeldingsformulier onder de blauwe knop op deze pagina.

De Zutphense kunstenaar Wim van der Meij is geboren en getogen in de “Bollenstreek”. Tekenen was levenslang zijn hobby, maar na zijn eerste ets-lessen in 1977 werd dat zijn passie. Hij volgde avondcursussen aan de Koninklijke Academie in Den Haag, stopte in 1986 met zijn baan en begon zijn carrière als fulltime kunstenaar. Hij nam deel aan tentoonstellingen in vele plaatsen in Nederland en deed opdrachten voor bedrijven en instellingen. Hij vindt onderwerpen voor zijn etsen in het Nederlandse landschap langs de rivieren en kanalen en in de oude steden.
Rembrandt van Rijn was ook een virtuoze etser en prentkunstenaar. Samen met Dürer, Piranesi, Goya en Picasso behoort hij tot de allergrootste prentkunstenaars uit de kunstgeschiedenis. Rembrandts etsen zijn toonbeelden van virtuositeit en verbeeldingskracht. Ze zijn het resultaat van de nooit aflatende vernieuwingsdrang waarmee de kunstenaar de grenzen van dit medium heeft verkend.

Rembrandt verwierf met zijn grafische werk al tijdens zijn leven Europese bekendheid. Toen al keek men met bewondering en verbazing naar de spontane en ongedwongen lijnvoering, de bijzondere lichtregie en het intensieve gebruik van de drogenaald. Hoe gewild zijn etsen waren bij verzamelaars blijkt wel uit de bijnaam van een van zijn meesterwerken:
De honderdguldenprent.
Rembrandt was nog geen twintig toen hij voor het eerst ging etsen. Hij leerde zichzelf met vallen en opstaan de finesses van het vak, geïnspireerd door het werk van tijdgenoten. Etsen was voor hem niet slechts bijzaak. Hij wilde zich als graficus kunnen meten met de groten uit het verleden, zoals Lucas van Leyden en Albrecht Dürer. Zo bouwde hij een uitzonderlijk groot oeuvre op van ruim 300 prenten. De meeste hebben een Bijbelse voorstelling, maar daarnaast zijn nagenoeg alle andere genres vertegenwoordigd.