Programma: composities uit de Duitse en Franse Romantiek
Tevens vooraf  Masterclasses!
Voorverkoop: gesloten – Kassa: € 20 (geen pin)
Lees hieronder de recensie en zie het fotoalbum van het optreden

Recensie: Concert Archduke Ensemble op 2 december 2018
+ daaronder van de Masterclasses

Het concert van het Archduke ensemble begon een klein uurtje na de masterclasses. Hoewel wij wisten dat we met dit kwartet top musici in huis hadden was het concert boven verwachting. Niet alleen de mensen die aan de masterclass hadden deelgenomen zaten op het puntje van hun stoel ademloos te luisteren naar de vertolking van Drie Romances op. 21 voor viool en piano van Clara Schumann en het Pianokwartet in Es-groot, op. 47 van Robert Schumann. Werkelijk fantastisch hoe dit kwartet na de pauze de composities van de Roemeen Enescu Concertstuk voor altviool en piano en Pianokwartet in c-klein, op. 15 van Faure vertolkten. Het publiek was razend enthousiast en liet de musici 3 keer terugkomen. Een prachtige toegift maakte een mooi einde aan een verrukkelijke en ook gezellige muzikale middag.

en lees hieronder het relaas over de Masterclasses:

Reuze spannend vonden de deelnemers aan de masterclass het om les te krijgen van Shuann Chai, meester pianiste met internationale ervaring.

(klik op de foto’s voor een vergroting)

• Tieme ten Heggeler (nog net geen 10 jaar) moest het spits afbijten met Leave a Light on van Tom Walker, dat hij zelf had uitgekozen omdat hij het mooi vond. Hij speelde zijn stuk met verve en kreeg een hartelijk applaus van het publiek. Na de aanwijzingen van Shuann speelde hij het stuk nogmaals. Het was duidelijk te horen dat hij in een half uurtje stukken vooruit was gegaan. Zelf gaf hij aan dat hij er wel wat aan had gehad.

• Daarna was Sara Jelijs (16 jaar) aan de beurt. Zij speelde van Chopin: Scherzo No.2 In B Flat Minor, Op.31. Op volwassen wijze vertolkte zij het stuk en kreeg ook een warm applaus. Shuann gaf op haar hartelijke manier aanwijzingen hoe Sara zich kon inleven in de karakters van de verschillende delen van de compositie, zodat er nog meer beleving kon ontstaan. Na een half uur was ook heel goed te horen wat de aanwijzingen hadden gedaan met het spel van Sara. Zelf was zij heel content met de les van Shuann.

• Het Piano duo Daan Willemse (16 jaar) en Walter Winkel (18 jaar) deden mee met ‘Laideronette’ uit Ma Mère l’Oye van Maurice Ravel. Zij hadden het stuk uitgekozen omdat ze het mooi vonden. Zij hadden er flink op geoefend en speelden het voor het eerst voor publiek. Ook voor hen was het een spannende middag. Shuann stelde hen op hun gemak en haar aanwijzingen vielen in vruchtbare aarde. Na hun half uur had hun spel beduidend gewonnen aan zeggingskracht en intonatie.

• Irene Venderbosch, piano en Lisette Elders, cello spelen al zes jaar samen. En Irene Venderbosch heeft haar eigen lespraktijk. Toch wilden zij wel eens van de meester zelf horen waar en hoe hun spel verbeterd zou kunnen worden. Zij brachten De sonate voor piano en cello Bes gr. terts opus 45 dl.1 en 2 van Mendelsohn. Natuurlijk klonk hun spel heel goed, maar ook voor hen had Shuann nog een aantal verbeterpuntjes voor hun samenspel. Het was verrassend te horen hoe veel mooier de sonate na het half uurtje les klonk.

De reacties van de deskundigen in de zaal op de masterclass waren louter positief. Men noemde Shuann Chai een geweldige docente.

Archduke Ensemble – foto Gregor Servais

De Kunstkring is trots dat de vier bevlogen musici van het gerenommeerde Archduke Ensemble bij ons in Ruurlo willen optreden. Het collectief werd in 2014 opgericht door Shuann Chai en specialiseert zich in kamermuziek op authentieke instrumenten in de klassieke en romantische traditie. Hun programma is toegankelijk voor velen en ligt gemakkelijk in het gehoor. Maar niet alleen de musici, ook hun kostbare oude instrumenten verdienen bijzondere aandacht. De klankkleur en het timbre hiervan zijn fascinerend en verschillen totaal van de moderne piano, viool of cello.

Als extra hebben we pianiste Shuann Chai bereid gevonden om, voorafgaand aan het concert, vier masterclasses piano te geven. Een unieke gelegenheid om je eigen pianospel te laten toetsen en verbeteren door de master herself.
Zie Masterclass…

en tevens het artikel over violist Shunske Sato, sinds kort artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging

Naar het Programma

Meer informatie over de musici…

Emlyn Stam
foto Gregor Servais

Job ter Haar
foto Gregor Servais

Shuann Chai
foto Gregor Servais

Shunske Sato
foto Gregor Servais

PROGRAMMA

Clara Schumann (1819 – 1896)

Robert Schumann (1810 – 1856)

— Pauze —

Georges Enesco (1881 – 1955)

Gabriel Fauré (1845 – 1924)

Drie Romances op. 21 voor viool en piano
I. Andante molto
II. Allegretto: Mit zartem Vortrage
III. Leidenschaftlich schnell

Pianokwartet in Es-groot, op. 47
I. Sostenuto assai — Allegro ma non troppo
II. Scherzo. Molto vivace
III. Andante cantabile
IV. Finale. Vivace

Concertstuk voor altviool en piano

Pianokwartet in c-klein, op. 15
I. Allegro molto moderato
II. Scherzo: Allegro vivo
III. Adagio
IV. Allegro molto

Meer informatie over de musici en de Masterclass

De Japanse Shunske Sato onderscheidt zich met boeiende uitvoeringen op zowel moderne als historische instrumenten. Zijn internationale carrière begon al vroeg met het winnen van de Young Concert Artists Award op 12-jarige leeftijd, de jongste winnaar van deze prijs ooit. Veelbelovend dus en Shunske maakte de hoge verwachtingen waar: in 2010 won hij zowel de publieks- als tweede prijs van het Bachconcours in Leipzig en het jaar daarop maakte hij in Cambridge de eerste opname van Paganini’s razend moeilijke tweede vioolconcert op een historisch instrument met de Academy of Ancient Music. Voorts soleerde Sato bij niet de minste orkesten in de VS, de UK, Duitsland, Frankrijk en Japan. Daarbij was hij zeer regelmatig te horen op de nationale radio in deze landen.
Shunske Sato woont in Amsterdam en is als hoofdvakdocent barokviool verbonden aan het Conservatorium aldaar, naast zijn werk als concertmeester van Concerto Köln. De sterviolist was ook vier jaar concertmeester van de Nederlandse Bachvereniging voordat hij deze zomer aantrad als de nieuwe artistiek leider van dit prestigieuze barokorkest: zonder meer een eervolle benoeming.

De Canadese altviolist Emlyn Stam (1984) begon toen hij vier jaar was aanvankelijk met pianostudie, maar switchte op achtjarige leeftijd naar viool. Hij is een actief solist, naast zijn spel als kamer- en orkestmusicus. Emlyn treedt door heel Europa op en geeft tussendoor vaak concerten voor de Nederlandse radio en televisie. Vanaf 2007 is hij eerste altviolist bij het Residentie Orkest in Den Haag.
Stam wordt ook voor de grote festivals geprogrammeerd, zoals het bekende Grachtenfestival in Amsterdam, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en toonaangevende festivals in Finland, Zweden en Frankrijk. Emlyn Stam treedt vaak op in het Concertgebouw als deel van het Parkanyi Kwartet, het Ysaÿe Trio en als lid en artistiek coördinator van het New European Ensemble. Emlyn voltooide zijn bachelor- en masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving tweemaal een prestigieuze beurs om in Ottawa masterclasses te volgen.

Job ter Haar (1964) begon al op zesjarige leeftijd met cello-les en terecht: hij heeft een bijzonder talent. Na te zijn afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium specialiseert Job zich in het spelen van kamermuziek en is docent aan Codarts Rotterdam. Ter Haar is lid van diverse ensembles waarmee hij concerten over de hele wereld geeft. Zijn repertoire beslaat drie eeuwen muziek: van barok met het Musica ad Rhenum ensemble tot en met hedendaags met het Ivens ensemble. Met Musica ad Rhenum nam hij een groot aantal Cd’s op, die zich kenmerken door het gebruik van authentieke tempi en veel tempovrijheid.
Job ter Haar speelt op een zeer bijzonder instrument: een barokcello gebouwd door Pieter Rombouts rond 1690, ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

De Amerikaanse pianiste Shuann Chai is een actieve en bezielende musicus. Haar projecten weerspiegelen haar brede belangstelling: de 32 Beethovensonates op historische piano’s, samenwerkingsprojecten met moderne dansers, kamermuziekprogramma’s in La Folle Journée in Tokyo en het festival Bach en Combrailles in Frankrijk. Wonend in Nederland treedt ze overal in Europa op, maar haar werkterrein omvat ook Azië en haar geboorteland USA. Haar eerste solo-cd in 2012, met Beethovensonates gespeeld op fortepiano, kreeg veel lof van de muziekkritiek. Shuann heeft een bachelor van het Oberlin College (VS) in zowel piano als biologie. Daarnaast heeft ze een masters van het New England Conservatorium in Boston en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Ze is dankbaar voor haar drie inspirerende ‘metgezellen’: een Steinway concertvleugel, een originele Érard piano (1861) en een authentieke Rosenberger fortepiano uit 1820, die ze in permanente bruikleen heeft van het Nationale Muziek Instrumenten Fonds (NMF). Behalve oprichtster van het Archduke Ensemble is Shuann sinds 2011 artistiek leider van het jaarlijkse Pianoforte Festival Zaandijk.

Foto Pixabay (rechtenvrij)

Masterclasses piano

Zondagmiddag 2 december 2018 van 12:00 – 14:00 uur
Kulturhus Ruurlo
Vrij van kosten voor de deelnemers én publiek
De inschrijving is gesloten wegens het grote aantal aanmeldingen

De unieke kans om aanwijzingen van toppianiste Shuann Chai te krijgen hebben de volgende (jonge) musici aangegrepen:

• Irene Venderbosch, piano en Lisette Elders, cello spelen de sonate voor piano en cello Bes gr. terts opus 45 dl.1 en 2 van Mendelsohn
  • Sara Jelijs speelt Chopin: Scherzo No.2 In B Flat Minor, Op.31
  • Piano duo Daan Willemse (16 jaar) en Walter Winkel (18 jaar) doen mee met ‘Laideronette’ uit Ma Mère l’Oye van Maurice Ravel
  • Tieme ten Heggeler (10 jaar) speelt Leave a Light on van Tom Walker

De Amerikaanse pianiste Shuann Chai is een actieve en bezielende musicus. Haar projecten weerspiegelen haar brede belangstelling: de 32 Beethovensonates op historische piano’s; samenwerkingsprojecten met moderne dansers; kamermuziekprogramma’s in La Folle Journée in Tokyo en het festival Bach en Combrailles in Frankrijk. Wonend in Nederland treedt ze overal in Europa op, maar haar werkterrein omvat ook Azië en haar geboorteland USA. Haar eerste solo-cd in 2012, met Beethovensonates gespeeld op fortepiano, kreeg veel lof van de muziekkritiek. Shuann heeft een bachelor van het Oberlin College (VS) in zowel piano als biologie. Daarnaast heeft ze een masters van het New England Conservatorium in Boston en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Ze is dankbaar voor haar drie inspirerende ‘metgezellen’: een Steinway concertvleugel, een originele Érard piano (1861) en een authentieke Rosenberger fortepiano uit 1820, die ze in permanente bruikleen heeft van het Nationale Muziek Instrumenten Fonds (NMF).
Behalve oprichtster van het Archduke Ensemble is Shuann sinds 2011 artistiek leider van het jaarlijkse Pianoforte Festival Zaandijk.